Tulburari deezvoltare copil

Psihologie

Retardul mental
Această tulburare este caracterizată printr-o funcționare intelectuală semnificativ sub
medie (QI sub 70), cu debut înainte de 18 ani și prin deficite sau deteriorări
concomitente în funcționarea adaptativă.
Tulburările de învățare
Sunt caracterizate printr-o funcționare școlară substanțial sub cea expectată, dată fiind
vârsta cronologică a persoanei, inteligența și educația corespunzătoare vârstei.
Dislexia – tulburarea cititului;
Discalculia – tulburarea de calcul;
Disgrafia – tulburarea expresiei grafice.
Tulburările aptitudinilor motorii
Include tulburarea de dezvoltare a coordonării, caracterizată printr-o coordonare
motorie substanțial sub cea așteptată, dată fiind vârsta cronologică a persoanei, și
inteligența.
Tulburările de comunicare
Aceste tulburări sunt caracterizate prin dificultăți în vorbire sau limbaj și includ:
tulburarea de limbaj expresiv;
tulburarea mixtă de limbaj receptiv și expresiv;
tulburarea fonologică;
balbismul.
Tulburările de dezvoltare pervasivă
Sunt caracterizate prin deficite severe și deteriorare pervasivă în multiple domenii ale
dezvoltării. Acestea includ deteriorarea în interacțiunea socială reciprocă, deteriorarea în
comunicare și prezența de comportamente, preocupări și activități stereotipe. Sunt
incluse:
tulburarea autistă;
tulburarea Rett;
tulburarea dezintegrativă a copilăriei;
tulburarea Asperger.
Deficitul de atenție și tulburările de comportament disruptiv
Această secțiune include:
tulburarea hiperactivitate/deficit de atenție, care este caracterizată prin simptome
notabile de inatenție și/sau de hiperactivitate/impulsivitate;
tulburările de comportament disruptiv: tulburarea de conduită, caracterizată
printr-un pattern de comportament care violează drepturile fundamentale ale
altora sau normele ori regulile sociale majore corespunzătoare vârstei; tulburarea
opoziționismului provocator, caracterizată printr-un pattern de comportament
negativist, ostil și sfidător.
Tulburările alimentare și de comportament alimentar ale perioadei de sugar
sau micii copilării
Sunt caracterizate prin tulburări persistente în alimentare și în comportamentul
alimentar. Sunt incluse:
pica;
ruminația.
Ticurile
Aceste tulburări sunt caracterizate prin ticuri motorii și/sau vocale. Tulburările specifice
includ:
tulburarea Tourette;
ticul motor sau vocal cronic;
ticul tranzitor.
Tulburările de eliminare
Această grupare include encoprezisul (eliminarea de fecale în locuri inadecvate) și
enurezisul (eliminarea repetată de urină în locuri inadecvate).
Alte tulburări:
Anxietatea de separare – caracterizată printr-o anxietate excesivă și inadecvată
dezvoltării în legătură cu separarea de casă sau de cei de care copilul este atașat;
Mutismul selectiv – caracterizat prin incapacitatea constantă dea vorbi în situații
sociale specifice, în disprețul faptului că vorbește în alte situații;
Tulburarea reactivă de atașament – caracterizată printr-o relație socială
inadecvată dezvoltării și perturbată considerabil, care apare în mai multe contexte
și este asociată cu o îngrijire flagrant patogenică;
Tulburarea de mișcare stereotipă – caracterizată printr-un comportament motor
nonfuncțional, aparent impulsiv și repetitiv, care interferează considerabil cu
activitățile normale și poate duce uneori la vătămare corporală.