Dezvoltarea psiho-motorie a copilului

Psihologie

Etape ale dezvoltării copilului:
Auzul:
– Sistemul auditiv se perfecționează, prin schimbări ce apar la nivelul urechii dar și al atenției;
– Intre 1- 3 ani, percepțiile auditive dezvolta o anumită finite;
– Copilul dezvolta o sensibilitatea la muzică și ritm;
– Dezvoltarea sistemului auditiv este implicat în diferențierea cuvintelor, a modului cum sunt pronunțate;
– Se formează auzul fonematic;
– Se mărește baza perceptive de înțelege a limbajului;
Văzul:
– între 1 an și 1 an și 6 luni, se manifestă interesul pentru figure colorate
– Ia la 2 ani se manifesta interesul pentru obiectele necolorate
– La 3 ani, copilul este interesat de cărți cu ilustrații clare, simple și expresive
Mirosul și gustul:
– Gusturile se diferentiza, copilul începe să aibă o preferință anume alimente și aversiuni pentru alte gusturi/mirosuri.
Tactul:
– Percepțiile tactile se dezvolta în special între 1-3 ani
– Manevrarea obiectelor în timpul jocului influențează dezvoltarea simțului tactil.
Reprezentările:
– Limbajul se dezvolta pe baza creșterii capacităților de reprezentare a obiectelor.
– Apariția reprezentărilor este foarte importantă deoarece ele pregătesc terenul pentru dezvoltarea funcțiilor de generalizare și abstractizare a gândirii.
– Dezvoltarea gândirii este în strânsă legătură cu dezvoltarea limbajului.:
– Prin întrebarea ce e asta: copilul identifica și diferențiază
– Ia întrebarea de ce explica relația dintre obiecte.
– Copilul nu doar imita/reproduce mișcări pe care le-a văzut la alte persoane, el acum experimentează unele noi.
– Intre 18-24 luni, copilul își interiorizează schema de rezolvare a problemelor, copilul găsește soluții, inventează modalități pentru a-și atinge scopurile.
– La vârsta de 2 ani debutează stadiul preoperator- copilul utilizează conceptele care apar în viața concretă, nu toate exemplarele dintr-o categoria anume.
– La sfârșitul celui de-al doilea an de viață, gândirea copilului este simbolică, nemifiind legați de realitatea imediată.
– Copilul poate utiliza cuvinte sau imagini pentru a înlocui diferite obiecte. Copilul utilizează reprezentări ale mediului și interacționează cu acestea.
– Gândirea are un caracter egocentric: lumea fiind abordata dintr-un punct de vedere foarte personal.
Memoria:
– se dezvolta foarte mult pe linia reproducerii cuvintelor.
– Memoria are un caracter involuntar și afectogen, copilul reține astfel lucrurile care i-au plăcut sau care i-au displăcut.
– Memoria este alimentată de achiziția evenimentelor și conduitelor zilnice implicate în satisfacerea nevoilor și trebuințelor copilului.
– Memoria este de scurtă durată: la 1 an ea este de câteva săptămâni, la 3 ani de câteva luni, iar la 4 ani este de 1 an.
Motricitate fină:
1-2 ani
– Rostogolește mingea imitând adultul
– Așează inele groase pe un suport vertical
– Face un turn din 3 cuburi
– Trasează linii
– Trage jucării după el
– Ridica obiecte; e de jos aplecându-se fără a cădea.
– Imita mișcarea circular cu creionul
2-3 ani:
– înșiră 3-4 mărgele mari pe un șiret
– Răsucește butoane și mânere
– Arunca adultului mingea de la distande de 1,5 m
– Construiește un turn de 5-6 cuburi
– Intoarece paginile unei cărți una câte una
– Despachetează un obiect mic
– Deșurubează jucării cu filet
– Face biluțe din plastilina
– Bate cu ciocanul în diferite obiecte.
Motricitate grosieră:
Luna 12-18
– dispare reacția landau
– Nu sunt dezvoltate reacțiile de echilibru în mers
– Pornește și se oprește fără să cadă
Lună 18
– Trage jucăriile mergând cu spatele
– Urca scările ținându-se de balustrade
– Poate merge cu un obiect mare în brațe
– începe să alerge
– Åžtie să se ridice și să se așeze pe scaun
Lună 21
– Sta în sprijin unipodal
– Urca și coboară scările ținut de o mână
– Mototolește hârtia după demonstrație, prinde mingii mari.
24 luni
– Aleargă fără ca cadă
– Urca și coboară singur scările
– Ia obiectele de pe sol fără să cadă
– Se dezvolta abilități manuale, tine creionul cu degetele, desenează un unghi, cerc.
36 luni
– Merge pe vârful picioarele
– Sare de la o înălțime de 20-30 cm cu picioarele lipite
– Arunca mingea cu o directei slabă.
– Urca scariele alternând picioarele, dar tot coboară cu amândouă picioarele pe o treaptă
– Merge 30 m pe o linie dreaptă făcând 1-3 greșeli.
– Sare cu picioarele apropiate
– Merge pe tricicleta.