In acest articol o sa dau un exemplu conceret despre modalitatea de completare a listei de sarcini, dar o sa va povestesc si despre conexiunile importante care rezulta din aplicarea in mod constant si corect a acestei liste de sarcini si comportamentul copilului sau adultului cu autism in ceea ce priveste interactiuniea sociala.
Exista situatii in care de un copil cu autism se ocupa si alte persoane in afara de parinti cum sunt educatorii sau persoana care il ingrijeste in timp ce parintii sunt la service sau in cazul in care mama creste singura copilul cu autism, acesta metoda de a invata copilul cu autism sa inteleaga ce se intampla in jurul lui este una propice si cu rezultate foarte bune si cand afirm acest lucru o fac din ceea ce am experimentat in lucrul meu cu copiii si parintii cu autism.
Avantajul completarii acestei liste de sercini consta in faptul ca cele cinci puncte sunt descrise pas cu pas, la fiecare actiune spearata a sarcinii. Astfel copilului i se explica intr-un mod clar si conceret ceea ce se asteapta de la el. Atunci cand folosim aceasta lista de sarcini pentru un copil non-verbal putem sa ne folosim si de pictograme in cadrul listei de sarcini astfel incat sa fie cat mai vizibil pentru el comportamentul asteptat de la el. Daca , folosim aceasta lista pentru un copil sau adolescent diagnosticat cu Sindrom Asperger, care prezinta un nivel inalt functional, atunci pictogramele nu isi au locul , pentru ca ar putea sa apara plictiseala si in plus trebuie mereu sa dezvoltam cat mai mult capacitatile functionale acolo unde potentialul este deja unul inalt. In cazul copiilor cu Asperger, putem chiar complete lista de sarcini impreuna cu el.
Trebuie sa incercam sa fim cat se poate de consecventi si perseverenti in ceea ce ii cerem copilului, astfel incat el sa nu devina confuz atunci cand pe lista de sarcini apar schimbari. Schimbarile trebuie sa apara numai in momentul in care ceea ce se gaseste pe lista de sarcini se indeplineste dupa folosirea ei cu usurinta si trebuie ca schimbarile sa fie gradate.
Supravegherea este un punct important in folosirea corecta a listei de sarcini si anume , copilul cu autism o sa aiba nevoie intodeauna de o forma de supraveghere, chiar si cand o sa fie mai matur , deficenta autista din nefericire ramane, chiar daca nu mai e la acelasi nivel, odata cu aprofundarea si dezvoltarea in acelasi timp a capacitatilor lui. De aceea trebuie sa incercam sa pastram in modul in care abordam situatia cat mai multa distanta, dar sa ramanem totusi intr-o oarecare masura in apropriere , ca sa-l putem sprijini in situatii noi sau mai dificile. Dar trebuie sa fim extreme de atenti cum si ce sprijin ii oferim pentru ca revenirea la o super- protectie poate conduce la regresie, iar atunci este bine sa-l sprijinim cat mai putin si sa-l plasma din nou in “CEâ€, daca este necesar clarificati din nou de ce l-ati sprijinit, dar apoi va retrageti. “Mama te-a ajutat odata pentru ca haina are un fermuar nou, dar data viitoare o sa te inchizi singur la hainaâ€
Lista de sarcini poate sa fie pe domenii de activitate astfel incat ea poata sa cuprinda si activitati sociale , pe care l-a inceput pentru a se obisnui cu ele pot sa fie simulate acasa pentru ca, mai apoi cand el se intalneste cu aceste activitati sociale sa poata sa aiba comportamentul dorit de mediu.
Copiii diagnosticati cu TSA pot avea dificultati in a descifra semnele importante in plan social si atunci este nevoie de o pregatire intense in ceea ce priveste interactiunea in plan social. Grupurile sunt un punct important in dezvoltarea copilului cu TSA din acest punct de vedere. In cadrul grupului de dezvoltare personala pentru copii , am avut pe langa 4 copii fara problem de sanatate si un baietel diagnosticat cu Asperger si o fetita cu hidrocefalie infantile, am ales sa formez astfel grupul pentru ai ajuta pe copii sa-si dezvolte empatia si abilitatile in relatile interpresonale si ai ajuta sa inteleaga ca acceparea si prietenia sunt primul pas prin care poti sa ajuti pe cel de langa tine. Grupurile ii ajuta pe copiii cu probleme sa se simta acceptati , apreciati, iubiti si intelesi, pot sa observe alte comportamente pozitive si astfel pot sa constientizeze mult mai usor comportamentele lor negative.
Mai jos o sa redau un model de lista de sarcini completat, numele folosit si situatia redata in aceest model sunt fictive :
CAND CE CUM CINE UNDE
7.00 Trezirea Mama il striga, Alex se trezeste si ea se scoala Alex si mama In dormitor
7.01 Face pipi Stand pe toaleta Alex Pe WC in baie
7.03 Spalarea Dupa schema cu un burete Alex cu ajutor La chiuveta din baie
7.05 Imbracarea Mama ii da lui Alex hainele si ii spune ce trebuie sa faca Alex cu ajutorul mamei In dormitory pe covor in fata patului.
7.15 La bucatarie Cu ghiozdanul luat cu el si lasat in hol Alex Prin hol