ALFABETIZAREA EMOTIONALA LA PRESCOLARI

Psihologie

AFABETIZAREA EMOTIONALA LA PRESCOLARI

TESTUL EMOÅ¢IILOR
(Fișă didactică)

Instrumentul psihologic, de conceptie proprie, a fost elaborat cu scopul colectarii unor date referitoare la alfabetizarea emoțională; in fișă sunt prezentate opt figuri care exprimau emoții fundamentale (bucurie/ fericire, tristețe/ supărare, furie/ mânie, teamă/ spaimă) și emoții secundare și mixte (uimire, rușine + vină + teamă/ frică; răutate + viclenie; îngândurare + îndoială). Subliniem faptul că am ales aceste emoții ca fiind semnificative pentru registrul emoțional al preșcolarului la această vârstă. Cunoaștem faptul că acum copilul experimentează din plin emoțiile morale (rușinea și vina), descoperă și exersează în joc și nu numai trăiri afective din ce în ce mai complexe, provocative.
Itemii cuprinși solicită, pe rând, recunoașterea și denumirea emoțiilor fundamentale și mixte, asocierea culorii cu emoția potrivită și ilustrarea prin desen a unor emoții de moment și/sau preferate.
Precizăm că ne-am orientat asupra acestui tip de fișă de evaluare deoarece preșcolarii mari au suficientă experiență în lucrul cu fișa individuală, sunt obișnuiți cu tipul itemilor/ sarcinilor didactice formulate. Fișa conține, așadar, coordonate esențiale pentru o evaluare elementară în ceea ce privește recunoașterea, denumirea și reproducerea emoțiilor fundamentale și mixte de către preșcolari.
în ceea ce privește analiza și interpretarea fișei, menționăm că am hotărât următoarea cotare: pentru fiecare emoție fundamentală recunoscută corect se acordă câte 1 punct și pentru fiecare emoție fundamentală asociată din structura emoțiilor mixte se acordă, de asemenea, câte 1 punct. Am ales această variantă de cotare dat fiind faptul că totuși la această vârstă copilul nu are încă abilitatea de a opera în mod activ și susținut cu emoții mixte. Dar am considerat că dificultatea graduală conținută de fișă va putea departaja clar subiecții cu abilități emoționale înalte.

Itemi:

1. Recunoaște, denumind emoțiile de mai jos!

2. Colorează în funcție de cum se simte fiecare!
2. Desenează în căsuță starea pe care o ai în acest moment. Alături desenează cum ți ai dori să te simți!

Cuvinte-cheie: alfabetizare emotionala, testul emotiilor, registru emotional, prescolari, abilitati emotionale.

BIBLIOGRAFIE

. Anghel, E. (2011). Psihologia educatiei pe tot parcursul vietii. Editura For You. Bucuresti
. Bejan, L; Drugas, I; Hardalau, L. (2009). Aplicatii practice in logopedie si psihologie scolara. Editura Primus. Oradea
. Golu, F; Ionita, C. (2009). Aplicatii practice ale psihologiei copilului. Dezvoltarea personala ca program de educatie alternativa. Editura Sper. Bucuresti
. Mitrofan, N. (1997). Testarea psihologica a copilului mic. Editura Press. Bucuresti
. Sas, C. (coord.) (2010). Cunoasterea si dezvoltarea competentei emotionale. Editura Universitatii din Oradea.

AUTOR:
PSIHOLOG EDUCATIONAL, PROF. CARMEN IONITA